Vogelaar: versnelde groei door nieuwe machine en overname Mailweb
Vogelaar investeerde onlangs in een inkjetprinter die dozen aflopend en gepersonaliseerd kan bedrukken. Ook werd DM-specialist Mailweb overgenomen, inclusief een online portal waar klanten met behulp van AI mailingen kunnen samenstellen en ‘inschieten’. Beide ontwikkelingen brengen Vogelaar extra groei. Hoe dat zit, bespraken we met directeur Mark Bonenkamp en zijn dochter Lieselore, verantwoordelijk voor marketing.
Wat kun je vertellen over jullie recente investering in een inkjetprinter?
Mark: ‘Wij hebben een flink bedrag geïnvesteerd in een Kirk-Rudy FireJet 4c inkjetprinter, die aan de lopende band ook dozen en andere verpakkingen full color, aflopend en dubbelzijdig kan beprinten in een behoorlijke resolutie, tot 1.600 dpi. Op een papiertje kan iedereen drukken; het leuke aan deze machine is dat wij nu dus ook op golf- en vouwkarton kunnen printen.
Ons idee is om deze machine veel te gebruiken voor brievenbusdoosjes, waarop wij meteen kunnen personaliseren en inprinten. Maar ook voor enveloppen die wij nu vanaf “blanco” heel snel kunnen adresseren en van bijvoorbeeld een logo kunnen voorzien. Van servetjes en brievenbusdoosjes tot bierviltjes, eigenlijk alles tot een breedte van 50 cm kun je op deze machine invoeren, terwijl je tot 30 cm breed kunt printen. Ook aflopend, dus over een rand heen, en heel strak: dat kunnen maar weinig machines. Deze inkjetprinter heeft een Memjet-inkjetkop; wij hebben er een feeder bijgekocht. Daarmee kunnen wij heel gemakkelijk doosjes de machine intrekken. Die feeder-unit blaast het karton ook schoon voor het printen.’
Welke groeimogelijkheden zien jullie door de toevoeging van dit productiemiddel?
Lieselore: ‘Wij willen altijd vooroplopen in ontwikkelingen en mogelijkheden. Deze machine biedt ons nieuwe mogelijkheden in de groeimarkt van directmail-fulfilment, die tijdens de coronacrisis een push heeft gekregen: toen stuurden veel werkgevers extraatjes – bijvoorbeeld Tony Chocolonely-repen – in doosjes met een persoonlijke boodschap naar hun medewerkers; toen nog met een sticker die eerst geprint werd en vervolgens op de doos geplakt. Dat is veel minder mooi dan dat je rechtstreeks in full color op de doos print.
Bij deze machine kunnen wij al vanaf kleine aantallen op de doos printen. Bedruk jij 50 of 100 doosjes in een analoge techniek als flexo of offset, dan betaal je de hoofdprijs vanwege de hoge initiële productiekosten. Bij inkjet moet je de machine even afstellen, maar ben je vervolgens zo klaar, tegen een veel lagere prijs. Sinds de komst van de Kirk-Rudy FireJet 4c zijn wij met leveranciers van gepersonaliseerde cadeaus in gesprek om voor hun te bedrukken in die kleinere aantallen.’
Mark: ‘Het versturen van producten in bedrukte, gepersonaliseerde verpakkingen doen wij ook al voor bekende mediamerken als Miljuschka, het qua oplage snelst groeiende magazine van Nederland, en MasterChef, het Australische televisieformat waarbij amateurkoks tegen elkaar strijden voor de titel MasterChef, een eigen kookboek en € 25.000,-. Wij hebben deze machine pas kort en ontdekken steeds meer wat wij er allemaal mee kunnen. Vooral in e-commerce opent deze nieuwe inkjetprinter talrijke nieuwe mogelijkheden.’
Ook werd dit voorjaar Mailweb volledig overgenomen. Wat betekent deze overname voor Vogelaar?
Mark: ‘Gedeeltelijk deed Mailweb precies hetzelfde als Vogelaar: mailingen in de breedste zin van het woord, zoals sealen, couverteren, printen, enzovoort. Deze overname geeft ons extra vulling in de productie. Maar ook Mailweb.nl is voor ons een waardevolle, innovatieve toevoeging. Via deze online portal kun je 24/7 je mailing het systeem inschieten: direct mail, maar bijvoorbeeld ook tijdschriften. Alles geef je online in: aantal pagina’s, type omslag, papiersoort en gramsgewicht. Dat laat je volgen door de upload van je adressenbestand, enzovoort. Zo komt de order binnen, waarna hij door ons wordt opgepakt en verzonden.
Maar daarmee is nog lang niet alles over dit slimme systeem gezegd. Je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken om extra adressen aan te kopen met kenmerken die precies passen bij jouw beoogde publiek. De klant geeft in Mailweb.nl de adresvereisten aan: een huis van na 2000, gezinnen met meerdere kinderen of juist alleenwonenden, enzovoort. Of je toont je huidige adressenbestand en zegt: “Vind gelijksoortige adressen”. De slager om de hoek kan bijvoorbeeld zeggen: “Binnen een straal van één kilometer rondom mijn slagerij wil ik alle adressen van vrijstaande woningen”. Die adressen koop je er in het systeem dan bij. Dergelijke doelgroepselecties worden steeds belangrijker. Omdat direct mail vanwege de sterk verhoogde posttarieven duurder is geworden, moet je beter weten naar wie je wat wilt sturen. Het wordt minder schieten met hagel en meer met een kogel.’
Lieselore: ‘In Mailweb.nl zit zelfs een module waarin je met behulp van AI je reclameteksten kunt schrijven. Je geeft prompts als bijvoorbeeld: “3 halen, 2 betalen voor slavinken: dit weekend bij slagerij X”, en AI gaat daar een reclametekst van maken. En als je beschikt over aangekochte adresdata, dan kun je die data ook gebruiken om de tekst passend te personaliseren. Een aanhef bij een adres met jongere mensen als “Hé Mark”, versus een aanhef op een adres met oudere mensen als “Geachte heer / mevrouw”. Ook is in Mailweb.nl geprogrammeerd dat het systeem passende beelden kan genereren. De prompts waar zo’n reclame-uiting qua vormgeving aan moet voldoen, staan al klaar. Als de beeldcreatietool Midjourney nog iets verder in kwaliteit is toegenomen en er een api-koppeling vanuit Midjourney is ontwikkeld, kan die slager via ons systeem heel simpel zelf een reclame-uiting schrijven en laten opmaken, waarna wij de opdracht binnenkrijgen, uitvoeren en verzenden.’
Alle Mailweb-medewerkers en -machines gingen bij deze overname over naar Vogelaar. Geldt dat ook voor de voormalig directeur-eigenaar Jeroen Balke?
Mark: ‘Jeroen is niet meegegaan met de overname, maar blijft gedeeltelijk voor Vogelaar werkzaam om ons te helpen bij het oplossen van een aantal IT-vraagstukken, en om Mailweb.nl verder uit te bouwen.’
Hoofdactiviteiten
De activiteiten van Vogelaar uit IJsselstein zijn met elkaar verweven en versterken elkaar:
- 35%: print en verzending. Ineen krimpende markt houdt Vogelaar de inkomsten uit deze activiteit stabiel. Op drukke dagen worden er zo’n 500.000 poststukken gereedgemaakt en verzonden: van enveloppen en selfmailers tot gesealde tijdschriften en brievenbuspakketjes.
- 35%: webshop-fulfilment.: 105 klanten hebben bij Vogelaar 20 miljoen artikelen in opslag liggen, verdeeld over 15.000 SKU’s (Stock Keeping Units, unieke producten). Die producten worden besteld via allerlei webshops met een koppeling naar Vogelaar, die de orders klaarmaakt en verstuurt, desgewenst in een gepersonaliseerde, bedrukte verpakking. Webshoporders kunnen via een api-koppeling ook rechtstreeks komen vanuit bijvoorbeeld Shopify, Woocommerce of Salesforce.
- 25%: cash & refund promotionele acties zijn een snelgroeiende bedrijfsactiviteit. De reden: steeds meer merkhouders willen verkoopdata verwerven om hun marketing te verfijnen en de verkopen op te stuwen. Vogelaar verzorgt de uitvoering van promotionele acties die merkhouders aan dergelijke data helpen: bij cash & refund-acties versturen klanten aankoopbewijzen op, waarna zij een beloning ontvangen (vaak een korting op de aanschafprijs). In dit proces vult de klant ook persoonlijke data in. DeLonghi, producent van koffiemachines, is zo’n partij die de uitvoering van dergelijke acties aan Vogelaar uitbesteedt. Door de data-rapportages die het hierover van Vogelaar krijgt, heeft deze merkhouder nu meer inzicht in o.a. wie welke DeLonghi-producten in welke winkels en regio’s kopen.
Verzender
Vogelaar is de vaste verzender van PRINTmatters magazine. Voor de huidige verpakkingsspecial ontwikkelde Vogelaar de speciale, met inkjet bedrukte, kartonnen hulsverpakking waarin het magazine werd verstuurd. Daarbij werd gebruikgemaakt van de nieuwe Kirk-Rudy Fire- Jet 4c inkjetprinter.
Tekst: Wim Danhof | Fotografie: Pim Ras
Wil je de PRINTmatters Verpakkingsspecial thuis ontvangen?